Bäckenbälten och gravidbälten

Bäckenbälte och gravidbälte vid
bäckensmärta och foglossning


Det är vanligt med smärta i bäckenområdet och ländryggen under graviditet. Upp mot 73% av alla gravida kvinnor drabbas av det som benämns som foglossning eller bäckensmärta. Det är vanligt att det börjar göra ont redan i graviditetsvecka 12-24, men tack och lov finns det enkla och effektiva sätt att få hjälp på. Ett bäckenbälte hjälper många att lindra värken och öka möjligheterna att klara av vardagens aktiviteter, träna och röra på sig. Gravidbältets stora fördel är att det ger smärtlindring omedelbart efter att det tagits på. Hos de flesta försvinner problematiken efter förlossningen eller i samband med avslutad amning.
Läs mer
short_text Filtrera keyboard_arrow_down

2 artiklar

MammaFix foglossningsbälte/gravidbälte
MammaFix är ett foglossningsbälte/gravidbälte som ger ett effektivt stöd över ditt bäcken. Bältet är smidigt att använda vid graviditet ...
330 kr
MammaMia foglossningsbälte
MammaMia är ett brett foglsossningsbälte som ger ett jämnt och stabilt stöd över ditt bäcken. MammaMia ger ett bekvämt lyft under en extra stor...
795 kr

Vad innebär foglossning och bäckensmärta?

Vid graviditet ökar mängden hormoner i kroppen vilket leder till en uppluckring av bäckenets ligament. Med uppluckringen förbereds bäckenet för både graviditet och förlossning. Vissa kvinnor får endast milda besvär men för många upplevs foglossningen som väldigt begränsande och jobbig. En del får så ont att sjukskrivning blir nödvändig. Smärta ska alltid tas på allvar och bäckensmärta går att få hjälp med och behandla effektivt. Hormonella, biomekaniska och beteendemässiga faktorer tros påverka hur mycket man drabbas. Har man varit gravid tidigare och haft smärta i bäckenområdet är det större risk att man får det igen under senare graviditeter.

Hjälp vid foglossning

Besvären kan vara väldigt olika, därför är det bra att pröva sig fram till effektiv hjälp för just dig. För många hjälper det att träna, framför allt rygg och mage, eftersom det får musklerna att stödja och avlasta bäckenet. Se bara till att träningen är lämplig för gravida. Ett enkelt sätt att lindra smärtan direkt är att använda ett foglossningsbälte. Enligt fysioterapeutiska riktlinjer är det stark evidens för att ett bälte vid foglossning både smärtlindrar och ökar möjligheter att klara av vardagens aktiviteter. Vid träning kan bäckenbältet göra det enklare och skönare att röra sig och göra vissa övningar. Akupunktur vet man också minskar smärta vid foglossning.

Vid bäckensmärta rekommenderar vi två olika modeller av foglossningsbälte. MammaFix som passar bäst från tidig graviditet till början av tredje trimestern. För nättare magar kan det dock användas under hela graviditeten. MammaMia är ett stabilare och bredare bälte som ger extra lyft och sitter bra under hela graviditeten.

Kerstin Holm är Specialistsjukgymnast inom obstetrik och gynekologi på Team Aktiv och jobbar främst med att behandla och utbilda gravida kvinnor. Hon menar att bältets kvalitet och support är viktig.


Många gravida med bäckensmärta upplever att ett stabiliserande bäckenbälte gör att du kan vara aktiv utan ökad bäckensmärta, eller upplever minskad bäckensmärta. Jag brukar råda dessa patienter att använda NordiCares bälten eftersom de är av hög kvalitet, ger ett stadigt stöd och är väldigt prisvärda. Elastiken håller över tid, det är inte alltid fallet med andra bäckenbälten. Patienterna som tar på sig bältet uttrycker ofta en omedelbar lättnad och att det känns skönt.

10 tips för att lindra bäckensmärta

Se evidens för effekten av bäckenbälte under gravidiet

Vid ryggont under graviditeten rekommenderar vi att du använder ett ryggstöd